18 februari 2013

Miljö


Bredvid spisen...

...samlar jag allt det viktiga som kryddar upp den sämsta köttfärssås eller soppa.
Någon undrar kanske, men vi använder ganska mycket honung i matlagning och särskilt när det är tomater i maten. Det tar bort den stickiga syrligheten och är dessutom nyttigt.
Så långt det är möjligt använder vi kravmärkta varor eller ännu hellre fairtrade märkta. Det är vårt sätt att bidra till att hålla vår miljö så frisk som det bara är möjligt och ger våra medmänniskor så drägliga arbetsförhållanden som jag kan påverka.
Jag har också köpt på mej städprodukter från Maison Belle som sägs vara så miljövänliga det går att göra dem och de är inte testade på djur.
Om jag någon gång stöter på ekologiskt vin väljer jag gärna det med!

Sen kan man ju fundera över min tulpanfrossa- hur bra är det att odla dessa mängder vi gärna köper hem för att pryda våra hem? Eller mina kläder, vem har sytt dem? Hur mycket får de betalt? Under vilka förhållanden arbetar de?
Hur mycket energi slösar jag när jag vill ha minst 23 grader inomhus? Och jag som älskar att bada i badkaret.

Ja, man kan inte göra allt, men man kan göra en del för att bidra till en bättre värld, eller hur?

Och jag tänker att man måste vara nöjd med det lilla.

Nu måndag, och det blir en sen kväll. Möte och en AW- öl!

Ha det fint!


2 kommentarer:

  1. Vad trevligt det låter med AW öl en måndagkväll. Helt rätt sätt att förgylla vardagen :-) Tack för din omtanke, den värmer.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Lite kul att du skriver om miljö just idag. Skolan jag jobbar på har sportlov denna vecka så idag var det dags för personalen att ha utbildningsdag. Ämnet var miljö!
    Vi fick testa att köra eco-driving vid datorer med ratt, växelspak och pedaler, titta på en långtråkig film och sist lyssnade vi på ett föredrag om klimatsmart mat och fick provsmaka 12 olika smårätter. Allt var bra utom filmen.
    Det fanns utrymme för diskussion och vi kom nog fram till att det är svårt att göra rätt, på alla sätt. Äter vi inte kött blir det inte bra för landskapet i vårt land. Vi behöver betande djur. Fisk är ett helt företag att köpa rätt. Det är riktigt svårt. Jätteräkor är nog bland det sämsta man kan äta i alla fall. Grova grönsaker ska vi äta mer av. Så som rotsaker och kål. Mindre tomat, gurka och isbergsallad. På vintern i alla fall.
    Sen kom vi in på hur det blir om vi slutar importera. Då blir folk i de länderna arbetslösa, utan pengar...
    För vår hälsas skull behöver vi tex citrusfrukter. Svårt att odla i Sverige. Ja, sådär höll vi på. Så klart kan alla göra något. Medvetna val. Tydligen är Asterix en bra potatis medan King Edvard är dålig.

    Jobb imorgon också för mig men sedan är jag ledig. SKönt!

    Kramar

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...