5 maj 2013

Rådjursstopp och Pioner


Sett och köpt på Trädgårdsmässan


Så har de kommit, odlingstunnlarna som ska hindra rådjuren att äta upp mina jordgubbsplantor.
När plantorna etablerat sig ordentligt har jag tänkt ersätta odlingsduken med hönsnät. Ännu är de inte i tjänst, jag har liksom gjort annat denna helg.

Igår planterade jag tre stycken doftpioner i altanrabatten. Äntligen!
Jag har tillsammans med en trädgårdsmästare på Zetas valt Mothers choice,  Duchesse de nemours och Ann Cousins, de är fyllda vita, en av dem kan få strimmor av rött i blomman, och ska vara någorlunda rådjurssäkra. Dessutom har vi försökt optimera blomningstiden med att välja dessa tre.

Mellan pionerna växer en röd stjärnflocka och jag ska ha en till så småningom. Nu finns där också daggkåpa, kärleksört och ormögat. Jag hoppas allt kan få plats även om pionerna behöver mycket utrymme, rabatten är 4,5 meter så jag tror det kan funka. Åtminstone denna sommar.

Nu ska vi fortsätta förbereda för kalas, här sjuder av aktivitet; det städas, handlas, bakas, dukas och duschas...

Ha en fin söndag, alla ni fina!


3 kommentarer:

  1. Jag blir glad av att höra att du känner energi!
    Det där med pionerna låter hur fint som helst. Älskar alla sorters pioner.

    Hoppas kalasandet går/gått bra.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Pioner... de är ju bara så vackra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Den där manicken var ju inte dum, no more gnagare m a o!

    kramen

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...