25 april 2013

Akleja



Vit variant


Igår tog jag mej äntligen tid att skola om mina aklejor, de som jag sått av egensamlade fröer och fådda sådana. Antagligen är jag helt fel ute i tid, jag lär inte få njuta några blommor i år- men nästa...

Googlade lite på hur man ska göra för att lyckas med aklejasådd och trots att jag verkar gjort allt fel tror jag nästan vartenda frö grott.
Det finns, enligt de som vet, några få bra sätt att göra det på och det ena är att så fröna på växtplatsen på hösten och ett annat sätt är att så fröna som vanligt efter några månaders köldbehandling.
Mina fröer har legat förpackade i kaffefilter i en hylla i arbetshörnan sedan i höstas och jag sådde dem i såjord för några veckor sedan. Och de växer så det knakar!
Jag tänker ha dem i krukor ute och när hösten kommer ska jag sätta dem i pionrabatten. Till nästa vår tar jag upp dem igen och vips har jag prunkande aklejakrukor på altanen.

Vad tror ni om det? Visst är min idé bra?

Ska jag kanske gräva ner krukan och allt?



2 kommentarer:

  1. Hu vad jag blir stressad när jag ser på mina fröpåsar som fortfarande inte kommit i jorden, sååå typiskt mig! Men jag är kanonförkyld och hängig som attan så det lockar inte trots det vackra vädret..
    Din plan låter bra, vita aklejor, så fint!
    Tack för din input om instagram, lutar åt att jag skaffar det framöver.
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Det blir nog bra!
    Vem vet, kanske aklejan blir stor nog för att blomma redan denna sommar. Vi ger väl inte upp hoppet redan? ;)))
    Ska bli kul att se vad det blir av de plantor i rabatterna som själva kommit upp. De är redan 10-20 cm.
    De inomhus är ynkliga och därför tror jag att jag kör "sprid-ut-fröna-under-hösten-metoden" istället.
    Ha en skön dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...