25 april 2013

Städa rabatter


Tuktad och redo att möta våren


För exakt ett år sedan blommade Ormögat för fullt i kollorabatten. Titta bara:


Nu har den just tittat upp ur jorden och idag har jag tuktat den ordentligt. Den skickar iväg långa rotskott och kan ta över en hel rabatt. Och det får den ju inte; här ska det planteras pioner snart!

Idag, denna fantastiskt soliga dag, har jag rensat löv ur altanrabatten. Jag tog dem näst intill ett och ett, efter förra veckans sjukhusbesök är jag ju tillsagd att inte anstränga mej och inte ens lyfta något som väger mer än ett kilo. Vad väger ett löv?

Jag satte perenner jag haft i kruka i rabatten i höstas och några kan inte vara kvar när den ska bli en pionrabatt. Rabatten är drygt 4 meter och jag ska ha 4 pioner i den och kanske någon stjärnflocka. Jag tror jag kan låta daggkåpa och kärleksört växa emellan dem denna sommar- säkert kan de fylla ut ganska bra medan jag väntar på att pionerna ska växa till sig, även om jag får passa så de inte stör pionernas rötter. Varken kärleksört eller daggkåpa verkar ta skada av att flyttas. Förra året hade de fler olika planteringsplatser.
Och vad gör jag då med ormögat? Den får kanske bli en krukplanta även denna sommar...


2 kommentarer:

  1. Härligt med lite trädgårdssysslor om än i lågt tempo.
    Jag har inte hunnit något alls m´nu i veckan så jag ser fram emot helgen. Vet bara inte hur jag ska prioritera.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt dilemma :-) Att fundera kring växter och deras placering. Älskar det!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...