1 januari 2013

Gott!


Chokladfondant blev vår nyårsefterrätt

Ska du göra någon ny god efterrätt till chokladälskaren måste du göra denna!

När Agnes och jag var i Grekland i somras gjorde vi vår första bekantskap med fondanten, en varm krämig chokladbakelse och senare har vi ätit den på restauranger. Alltid lika underbart god.

Var man än läser om den så står det att det är så svårt att få den bra, men trots att jag misslyckades med att hålla koll på tiden blev den helt ok. Jag önskar kanske att den varit mer krämig, men smaken är ljuvlig.
Receptet jag använde hittar du här.

Av äggulorna som blev kvar har jag idag bakat macarons, nu hoppas jag på fikabesök så vi får hjälp att äta upp dem!

Hoppas din första dag på det nya året varit fin, här har vi förutom bakande tagit en promenad på nästa snöfria gator. Det är varmt och nästan vår i luften och jag är absolut besviken över att vintern gjorde ett så kort framträdande här. Nåväl, ännu hinner vi få hit den igen, jag håller tummarna för det!








En uppdatering, du anonyma ville ha mitt recept på macaron. här kommer det, urklippt ur ett gammalt inlägg. Vill du veta hur de ser ut? Gå till etiketten Mat/Bak här i högermaginalen

Ingredienser till ca 24 macarons


110 gram siktat mandelmjöl
165 gram florsocker
5 gram vaniljsocker
90 gram rumsvarma äggvitor, cirka 3 stycken
2 msk strösocker

  • Mät upp mandelmjölet och blanda med flor- och vaniljsocker i en bunke.Var noga med att du får rätt mängd.
  • Vispa äggvitorna till hårt skum i en annan bunke, (det ska gå att vända på bunken utan att skummet faller ur) blanda sedan i strösockret, lite i taget under vispning.
  • Färga äggviteskummet i en färg som passar till det du tänker som fyllning. ****
  • Häll i mjölblandningen i äggviteskummet, blanda försiktigt ner mjölet med en slickepott till en jämn smet.
  • Kontrollera med en liten klick att smeten flyter ut lite, att den inte blir "toppig".
  • Spritsa ut klickar på bakplåtspapper stora som en femkrona ungefär. Du kan spritsa dem tätt, de jäser inte!
  • Låt plåten stå i rumstemperatur en dryg timme. På det viset får kakorna en blank yta utan att spricka.
  • Grädda macaronerna ca 20 minuter i 150 grader, passa dem så att de inte bränns i kanterna.
  • Innan du lossar dem från plåten, låt de svalna ordentligt!
  • Spritsa eller bred på fyllningen du valt (jag har brett på mina fyllningar).
Jag har "hittat på" mina fyllningar. Grunden är (ungefär) 50 gram rumsvarmt smör, 3 dl florsocker och ca 75 gram creme cheese. Det är viktigt att den är ganska fast, öka florsockermängden om fyllningen är lös.
Jag har smaksatt med hallonsylt, "lakritsnutella" (en nyhet från samma företag som gör Nutella), pepparmintessens och vaniljsocker.
Ett annat sätt att få till lakritssmak är att mixa Lakrisal till pulver och blanda med grunden. 2-3 rullar tror jag kan behövas.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Du skulle inte möjligtvis vilja lägga ut receptet på de macarons du gör?

    SvaraRadera
  2. Det där ser riktigt lyxigt och proffsigt ut! Mmmmm! God fortsättning önskar jag dig!

    SvaraRadera
  3. Oh så gott det ser ut!
    God fortsättning på nya året! Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Chokladfondant är verkligen hur gott som helst, hos oss blev det vaniljpannacotta - inte så tokigt det heller ;) God fortsättning!!!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Jag gillar choklad men har inte provat chokladfondant, bara hört om den. Här blev det vit chokladmousse med blåbär till dessert.
    Ska prova fondanten en kväll när vi ska lyxa till det lite.

    Kram

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...