4 augusti 2013

Pinsam redovisning...


  Varför är vattnet och himmelen vit!

 För mycket blänk

 Hade önskat skärpa på hela blomman

Blir det odynamiskt med spiran mitt i bild?


För någon vecka sedan fick jag ett mail från Hélena med bloggen Bland Rosor och Bladlöss.

Vi är många som beundrar hennes fina bilder och som så gärna skulle vilja gör lika. Nu undrade Hélena om jag tillsammans med några andra bloggare och privata vänner, ville komma hem till henne på en liten fotokurs. Så generöst och omtänksamt, naturligtvis ville jag ta detta tillfälle att få veta hur man gör!
Sedan hör det till saken att jag länge varit nyfiken på Hélena själv och hennes trädgård så detta kunde ju inte vara bättre!
Idag var alltså dagen då jag, tillsammans med ett antal härliga människor, var hos Hélena och blev insatt i en del av fotograferandets mysterier.
Vi fick lära oss hur man använder bländare, ISO-tal och vad man kan tänka på när man "komponerar" en bild. Lärandet varvades med praktiska övningar och Hélenas fina trädgård bjöd på motiven.
Det var en riktigt härligt varm dag då vi 8 "elever" kröp omkring i trädgården och letade motiv som vi kunde träna på. Under den fina (goda) lunchpausen kunde vi prata mer om trädgårdar vi beundrar, besök vi gjort hos andra trädgårdsbloggare...
Kort sagt, det var en underbart härlig dag och full av självförtroende åkte jag hem framåt eftermiddagen.


Och så kommer jag då hem, tittar på bilderna och är inte nöjd med en enda...Jag förstår hur man gör, men får inte till det alls! Jag inser att jag behöver träna mycket, väldigt mycket och igen och igen och igen...

Men jag lovar, Hélena, att jag ska fortsätta! Jag ska lägga undan kompaktkameran jag så länge använt och kämpa på med digitalkameran. Tack, fina du, för idag! Och för att jag fick träffa andra härliga människor!





5 kommentarer:

  1. Tack själv! Det var så roligt att äntligen få träffas :-) Hoppas vi ses snart igen. Men du Lena, nu är du för kritisk mot dig själv. Färgerna är ju underbara och jag älskar oskärpan i bakgrunden. Bilden med Munstead och blänker var skitsnygg, på ren svenska. Han, Munstead, kan behöva lite konkurrens. Han är så dominant :-)
    Stor kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag läser pinsam, och letar för att förstå vad du mernar...:0 Inte pinsamt så långt ögat når, jättefina bilder!! Men jag förstår att det finns hur mycket som helst att lära sig när det gäller fotografering:) Så roligt att träffas så ett gäng!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Oj, Oj! Jag har inte tittat igenom mina bilder ännu men helt klart är dina blev sååå bra!
    Men såklart vi noviser behöver träning :)

    Och det var som jag trodde..... Jag är följare sedan tidigare...
    Kul att träffas!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh vad jag önskar att jag också varit där idag. Vill lära mer och träffa dig och Hélena igen.
    Öva, öva och åter öva är det enda som ger utveckling.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hur snyggt som helst!
    /Ruben

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...