7 december 2011

Kämpa för varenda unge!

Foto UNICEF


”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.
Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv".

Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp.

Det här är inget vanligt inlägg, jag hittade det hos Lilla Huset på Prärien och det känns viktigt att vidarebefordra.

Jag vet att jag verkligen inte kan göra allt, men jag vet att jag kan göra skillnad för någon/några.

Vi har valt att stödja ett barn som bor i en SOS- barnby. Vi "fick" George i Zambia, en femtonåring som bor i byn tillsammans med sina syskon. Agnes kallade honom sin storebror när hon var liten.
Vi betalar varje månad en liten slant och lite extra när han fyller år och vid jul, pengar som ger honom skolgång, en säng att sova i, regelbundna måltider, en "husmamma" och kanske lite omtanke. Han bor tillsammans med henne och 9 barn i ett eget hus på området.
Vi får regelbundna rapporter om hur man arbetar i byn och vi har också fått veta att George inte är alltför intresserad av skolan- fotboll är roligare! Kanske är fotbollen och tröjan från Agnes fotbollsklubb vi skickade ner bidragande till det?

Ibland tänker jag att det kanske är förnedrande för honom att han tvingas dela sitt liv med oss och vara beroende av totalt okända människor för att kunna skapa sig ett någorlunda drägligt liv, men så tröstar jag mej med att alternativet kanske är mycket sämre!

Var och en kan göra skillnad om inte allt!

Men glöm för all del inte barnen, människorna du har nära! Vi kan gör skillnad där också!

2 kommentarer:

  1. Att stödja barn är viktigt, en hjärtefråga för mig. Unicef är en organisation jag årligen kikar in hos..
    Så fint du beskriver 'er' George, det gör mig varm i hjärtat!

    kram kram

    SvaraRadera
  2. Du kanske har "skapat" ett litet fotbollsproffs som gör mål på svenska landslaget om några år, ujuj =D

    Hoppas din onsdag blir toppen!

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...