21 september 2012

Äpplen

Ajfånbild


För ett tag sedan såg vi ett äppelträd som fullkomligt dignade av äpplen på en plats alldeles intill en gångbana jag går på varje jobbdag. Och i veckan läste jag en artikel i  lokaltidningen om alla fruktträd som växer på kommunens mark. Det vill säga vår mark med frukt man får plocka!

Några eldsjälar har lagt upp en internetsida där varje träd är utmärkt och där fanns vårt äppelträd med. Äpplena är inte riktigt mogna än och jag hoppas de får växa klart och att jag hinner plocka några. Det vore så ljuvligt att få torka äppelringar och kanske gör en eller annan äppelpaj.


Hörnini...vilken tv-kväll torsdagen har blivit! Först är det Mästerkockarna och sedan Sverige Bakar. Två timmar inspiration och spänning.
Båda programmen passar mej så bra just nu. Min matlagning behöver verkligen utvecklas och bakning är ju mitt nya intresse.
Om en stund ska maken och jag åka och helghandla, vet i alla fall att jag ska köpa jäst och mjöl till brödbak, kanske blir det ingredienser till makens goda höstgryta också.
För höst är det verkligen här. När jag gick upp i morse var det bara fem grader trots en strålande sol. Nu har det mulnat på och jag ska nog plocka in alla tomater så inte någon lömsk frost tar dem.

Annars blir det en hemmahelg, nu har maken börjat hosta som jag och han har väl antagligen samma bakterier som jag behandlas för, doktor är bokad till måndag. Vi är bjudna på födelsedagsfest, men då makens 97-åriga mormor kommer dit får vi snällt hålla oss hemma. Och det blir nog bra det med!

Hur ser era planer ut för helgen?


6 kommentarer:

  1. Hoppas du hinner plocka någea äpplen :) Älskar smulpaj med äpplen och kanel :P

    I helgen blir det himla lugn här hemma :) Ska bli sååå skönt!!

    Trevlig fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du har blivit "baktjej" nu :)
    Själv har jag tappat helt, men det blir för mkt av livets goda som sätter sig på kroppen hehe. Men äppelpaj- min favorit!
    Rätt så oplanerad helg här, fira svärfar iallafall, sen får vi se!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Hoppas att några av äpplena får komma i dina händer och bakas med.

    Baka och laga mat är kul tycker jag när man har tid. Gillar inte tidspress.
    Här blir det klassikern fyllt franskbröd i kväll och sen äppelkaka med solrostäcke. Mmmm...är hungrig nu.

    Helgen blir nog lugn. Baka, tvätta, läsa, kanske vara ute om vädret vill. På söndag spelar sonen handbollsmatch så då ska vi titta.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har inte många fina äpplen på trädet, dom har fått ohyra tror jag, så äpplena får hänga kvar på trädet i höst!
    Önskar dej en härlig fredagkväll med mycket mys!
    Bia

    SvaraRadera
  5. Blir glad när jag läser att det är så att man får plocka dessa äpplen, härligt!!
    Ja, jag blev också sååå sugen på att baka en tårta igår,blir nog inte i helgen dock.
    Hoppas han inte blir sjuk nu, ha en fin helg!!

    Kram

    Trodde ju att jag var följare... men NU är jag det:)

    SvaraRadera
  6. Ja det där bakprogrammet på torsdagarna hade varit skoj att se men jag dansar då, får försöka kolla igen på webben istället ;) Det blir en lugn helg här - kanske en sväng till svärföräldrarna på Ingarö och lite äppelpajsbak hopppas jag på!

    Kram Ullis

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...