9 september 2012

Chiliskörd och söndag


Första chilin skördad


I väntan på gästerna

Så har jag skördat den första chilin som kryddade glazen till den grillade fläskytterfilén. Det är några till som är skördemogna OCH många som inte är det. Jag har läst någonstans att man även kan använda chilin som är omogen. Vet du något om det?

Har ganska nyss vinkat av syster med familj, mamma och pappa. Vi har haft en härlig kväll tillsammans och jag tänker att vi borde träffas oftare. Problemet är ju att det är så många man vill umgås med då man är ledig och tiden är något begränsad så det är svårt att få till det. Dessutom har de också sina engagemang på sitt håll och att hitta stunder då vi alla är "lediga" är inte lätt.

Nej, jag njuter av tanken av denna kväll...

Nu hoppas jag på en underbar vecka för oss alla, med mycket nya intryck och nya kunskaper.


Jag bär alltid med mej tanken på att försöka se saker att förundras över varje dag, en idé jag fick av en fin kollega för mycket länge sedan. Undrar vad jag ska få förundras över denna vecka?




4 kommentarer:

  1. Låter som en härlig kväll och middag. Gillar tanken på att förundras över något varje dag. Skönt att du mår bättre :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Spännande och fin tanke...:)
    Och va kul med egen odling!! Vet dock ingenting om omogna...

    Mys att umgås, ja, som sagt, det är livet:)

    Du har så fint!!!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Var chilin stark? Mina är superstarka. VI frös in förra hösten. Bara delade dem på längden och ner i en plastburk. Funkar kanon. Det går att använda dem som gröna också tror jag, precis som paprikor. Dock är det nog skillnad i smak.

    Att förundras, ja just idag förundras jag nog mest över hur vissa tänker. Hur dum tror man att ens omgivning är? Att man har mage att ljuga hej vilt.
    Ska jag förundras över något positivt i dag så är det min son. Han gnäller inte som andra "karlar" över en förkylning. Jaja, det går över säger han. Nej, det är inte jätteallvarligt. Jag sover nog bättre nästa natt. Positiva klubben liksom! Det känns ju bra tycker jag att han inte vill beklaga sig i onödan.

    Nu ska maken och jag på vårdnadshavarmöte. Ja, det heter så på gymnasiet.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är gott med egenodlad chili och visst kan du använda de gröna också. Precis som för paprikan kan de användas oavsett färg. Smak och styrka kan variera men goda oavsett vilket. De chilifrukter jag inte hinner ta hand om innan frosten kommer brukar jag trä upp på sytråd och hänga upp och torka. Sedan hackar/stöter jag dem och använder som torr krydda under vintern.

    Det kan vara svårt ibland att få ihop allas schema och få till en tid att träffas. Men desto roligare när man väl lyckas och blir påmind om hur vansinnigt trevligt det är.

    Tack för all värme och omtanke hos mig Lena. Tänk vad ord och omtanke kan lyfta en och få en att känna sig mycket starkare. Tack!♥

    Jag hoppas att du får en fin vecka och att mycket kommer att förundra och få dig att le denna vecka.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...