1 november 2012

Halloween på Tivoli



Pumpor överallt

Under vårt Köpenhamnsbesök gick vi till Tivoli en av dagarna. Hela Tivoli var Halloweenpyntat och utöver spindelnät, häxor och fågelskrämmor (!) fanns där pumpor var man än såg.
Vackert förstås, fint arrangerat, men jag tänkte också att det var ett sådant slöseri! Läste senare att man använt 16.000 pumpor!
Och så sliter jag med mej själv. Att odla 16.000 pumpor har säkert givit ett antal arbetstillfällen och det är ju bra, men odlandet av dem släpper antagligen ut en ansenlig mängd växthusgaser och det är inte bra. Transporterna till Tivoli påverkar också miljön negativt...

Allt för att vi ska få njuta av en vacker miljö.

Undrar vilken skillnad det skulle gjort om man pyntat med annat, sånt som går att återanvända eller återvinna på en miljömässigt bra sätt? Skulle vi som besökte Tivoli dessa få Halloweendagar haft mindre kul då?


Nu ska jag strax gå till jobbet och ha kul!

Ha det fint, alla ni fina!




3 kommentarer:

  1. Ja, det kan man ju fundera över. Även i andra sammanhang, ofta på mässor och liknande, förekommer det också ett enormt slöseri med odlade varor.
    Jag tycker inte man ska bli fanatisk men absolut måste vi tänka åt det hållet - hur påverkar detta miljön.

    Idag är jag glad över att ha fått älgkött av mina föräldrar. Det mest miljövänliga kött man kan äta.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem och så mysigt ni ser ut att ha haft det!
    Härligt med egentid på tu man hand med barnen ibland, behövs så väl.
    Jag har mys med yngste sonen idag, nu ledsnade han på kortspelandet ett tag, så då kikar jag in här!
    Håller med dig, det är svårt det där med miljötänket. Vi umgås ju med många som är väldigt engagerade i miljöfrågor, vi är riktiga miljöbovar i jämförelse..Ändå försöker vi tänka till vi med. Det ser ju hur mysigt ut som helst på Tivoli nu, funderar på om man skulle åka en sväng när julmarknaden börjar där.
    Ha det bra!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. 16000 pumpor?? Visst är det maffigt men ibland hade jag önskat att vi kunnat photoshoppat verkligheten. Vackert? javisst! Miljövänligt? Njaaaa...
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...