23 november 2012

På min köksbänk och Recept


I söndags provade jag en ny maträtt; helstekt fläskytterfilé som jag gned med en blandning av rosmarin, peppar och salt. När den var färdigtillagad (efter två timmar i ugnen på 150 grader) skar jag upp tunna skivor av filén och skedade på en marinad av steksky, olivolja, citronsaft och balsamvinäger. Över köttet strödde jag sedan babyspenat och hyvlad parmesan. Till detta serverade jag potatiskakor. Gott och nytt!

Nu har jag rosmarin kvar och den får stå på köksbänken tillsammans med de viktigaste kryddorna på sitt silverfat.

När jag ändå skriver om mat ska jag också ge er receptet på förra helgens kycklingrätt.

Sätt på ugnen, 175 grader.
Banka ut kycklingfilén tunt, bred på ost av philadelphiatyp och klicka på pesto ovanpå osten.
Rulla ihop filén, linda om någon typ av rökt kött  (jag tog bacon denna gång, men orginalreceptet säger parmaskinka). Bind ihop filén med steksnöre.
Bryn runt om i stekpanna innan filéerna läggs i en ugnsform. Sätt i en stektermometer. Filéerna är genomstekta vid 72 grader.

Jag serverade med en sås gjord på pesto, creme fraiche och finriven parmesan, råstekt potatis och en sallad.

Middag i veckorna = tråkigt, middag på helgerna= roligt. Tänk att det kan kännas så olika!

Trevlig helg alla därute!



1 kommentar:

  1. Tack! Alltid trevligt med nya recept. Just nu funderar jag på bjudmat till nästa helg. Kyckling av något slag lutar det åt och det ska vara till ca 15 pers. Får se vad jag hittar.

    Kram

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...