4 juni 2011

Hjälp!



Någon som kan hjälpa en trädgårdsnovis?

Har ju övertagit en trädgård efter en man som var känd för sin vackra trädgård. Det känns svårt ibland, vill ju gärna att den ska fortsätta vara fin! Så jag sliter hårt!

Nu närmar vi oss tredje sommaren här och jag har definitivt inga trädgårdskunskaper.

Hittar varje säsong nya växter som jag aldrig sett förut och än mindre vet vad det är!
Tänker ändå att jag börjar närma mej vad jag tycker om och vad jag vill ha i min trädgård.
Har skrivit det förr- pioner är definitivt en favorit!

Nu har jag hittat nytt, och vet inte alls vad det är och jag behöver hjälp.

Det första fotot visar en blomma som växer vid dammen.
De undre blommorna växer i ett stenparti. Nummer två är ca. 60 cm hög, har en smal stängel som blomman sitter på, den nedre är, tror jag, en akleja- stämmer det?

Hoppas någon vet!

Idag vaknade jag med tuppen, väckt av en bobyggande geting!
Om en stund ska jag gå till föreningshusets dusch, behöver en rejäl uppfräschning innan våra fina vänner kommer. Middag ikväll för sex helvuxna och fyra halvvuxna, grillat förstås...


Kramar/ Lena

4 kommentarer:

  1. Hej vännen! Tror faktiskt att jag kan hjälpa dig lite grann... Den övre växten tror jag heter getrams (härligt namn, va?). Fick se den hos Jenny med bloggen hemmavid, kolla in länken:

    http://hemmavidjenny.blogspot.com/2011/05/sondagsbilden-det-enkla-och-vackra.html

    Mellanbilden har jag ingen aning om men den undre bilden tror jag också är en akleja, har själv i trädgården, de är så söta! =)
    Hoppas jag kunde hjälpa dig.
    Ha en fin dag!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ja, den sista blomman är helt klart en akleja. Jättefin, men sprider sej rätt mycket. Så vill man inte ha den i hela rabatten får man plocka :) De frösår sej. Kan tipsa om vita aklejor, de är otorligt fina. Tycker jag :)
    Det första tror jag också är getrams. Inget jag har själv så jag vet inte hur den är :)

    Bilden i mitten då.. svårt. Blomman påminner om en campanula. Men jag tycker växtsättet och bladen inte påminner om det. Så jag har ingen aning. Tyvärr. Ta med en stängel till en blomsterhandel en gång, typ Zeta som är lite mer kunniga.

    Ha en härlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inte lätt att känna igen alla blommor som finns. Den översta är en rams. Kanske en jätterams? Den andra är nog blågull och den sista är, precis som du skrev, en akleja.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. hej, här kommer en sommarhälsning från Rosendal-torpet. Kul att "träffas". Den andra blomman är blågull som Marina skriver. Den frösår sig och sprider sig vilt, åtminstone här hos mig. Men jag tycker den är fin, så den får gärna göra det. Om man inte vill ha så många, så är de små fröplantorna lätta att plocka bort. Kram!

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...