21 juli 2011

Rabattstädning

Före:



Efter:


Blev plötsligt så grymt trött på den högra entrérabatten. Ful, skräpig och aldrig omskött. Jag tycker inte om Hostan alls och rabatten var full av dem när vi fick den. Första hösten gav den mej ryggskott när jag grävde upp en...och jag måste då på något sätt bestämt mej för att helt blunda för den här stackars rabatten. (Tror att det är jag som satt annat i rabatten då jag gjorde om den som idag är vita rabatten).

På andra sidan entrégången växer ännu en gigantisk Hosta och en vacker Stjärnflocka (som tyvärr fått bruna fläckar på bladen).

Igår hade jag en sån där dag helt utan måsten och fick ett ryck! Nu skulle jag göra rabatten tillfälligt fin. Rensade ordentligt bland utblommade stänglar, grävde ur "buskarna", slet ur ogräs, klippte bort gamla tulpanstjälkar... Gav ny jord och tog det tacksamma penningbladet från stenpartirabatten och jag tänker att det snart fyller ut den bara jorden och jag satte även en ny liten backtimjan bredvid den som nästan blivit kvävd!

Jag har andra planer för rabatten inför nästa år: vit Stjärnflocka under fönstren flankerade av vit Stockros! Kanske ska Fingerborgsblomma få starta blomningssäsongen?

Lyssnar dock gärna på andra förslag! Rabatten har sol från morgon till sen eftermiddag! Och vad gör jag med motsatt rabatt?

På stegen ligger mina allra första gjutna betongföremål och en sten insvept i en gammal virkad duk. Hoppas kunna komplettera med nya betongföremål...har några saker som ligger och "brinner".

Nu vet jag! Mina loppisflaskor ska stå här och vänta på att Penningbladet vuxit till sig!






(Dottern har åkt hem till staden, hon tröttnade på att vara här- finns ju inte speciellt mycket för en trettonåring att göra när det inte alls är badväder! Och jag sliter med rädslan att var ensam, efter inbrottet känns det lite otryggt!)

1 kommentar:

  1. Det behövs städning då och då. Oftast blir man så nöjd sen.

    Jo, det kan nog vara lite läskigt att vara ensam där nu men lika bra att du försöker vänja dig annars blir det kanske bara värre.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...