24 juli 2011

Sniglar


I våras köpte jag en vit Fänrikshjärta.
Jag läste om den: blommar hela sommaren, sprider sig bra och ca 15 cm hög.
Perfekt för dammrabatten med andra ord!

Vad det inte stod var att den också är mums för sniglarna...

Jag har trott att den inte trivts hos mej för den har bara blivit mindre och mindre.
För lite, för mycket vatten? Fel jord? Fel kompisar?

Inte förrän i fredags insåg jag att det är sniglarna som ätit upp den!

De tycks ha en slags förkärlek till nysatta plantor, förra året gav de sig på den nya vita rabatten och jag kontrade med olika slags snigelfällor som de skickligt undvek.
Till slut matade jag dem med Snigeleffekt. En illgrön sträng av av det stängde sniglarna ute, fult men absolut nödvändigt. Och faktiskt effektivt!

Nåväl, plantorna tog sig och i år har jag inte sett en enda snigel i den rabatten.

Nu har jag skyddat Fänrikshjärtat med snigeleffekt, hoppas den kan komma tillbaka nästa sommar.

För de som undrat, torsdagen hällregnade det och då målade jag, fredagen bjöd på strålande sol och 28 grader, då klippte jag gräsmattan och "packade ihop" kollo...maken hämtade och nu är vi på väg mot Äventyr 3!


Ha en härlig söndag, söta ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...