15 oktober 2012

Det var inte min tanke...RÄTTELSE


...men jag måste visa gårdagskvällens surdegsbröd!

Mitt bästa hittills. (Övning ger färdighet). Högt, gott och fiberrikt, kanske till och med nyttigt?!

Jag bakade återigen på den färska rågsurdegsjästen, 1/2 paket färskjäst, 5 dl. kallt vatten. Den här gången använde jag ca. 8 dl manitobamjöl , 3 dl. grovt rågmjöl, 3/4 dl. krossat linfrö, 1/2 dl. solrosfrön och 3 msk. salt. Tesked ska det vara, som min anonyma läsare från Piteå påpekade! Tack för det!

En del av hemligheten ligger nog i den långa knådningen, 20 minuter totalt och sammanlagt 3 timmars jäsning. Jag gör dessutom degen ganska lös, använder mindre mjöl än det står i receptet på jästburken. När brödet jäst första gången och jag lägger över dem i brödformarna försöker jag låta bli att "störa" degen, jag delar den och lyfter degen försiktigt direkt ner i formarna. Ingen knådning eller bråk med degen alls.

Och den här gången fick det grädda klart! Med en skål vatten i ugnen som jag värmde upp till 260 gr. för att sänka till 220 när jag ställde in brödformarna.

Har du aldrig provat den färdiga surdegsjästen måste du göra det nu, sedan bakar du inget annat matbröd eller köper i affären mer!

Nu är det veckans första dag, en vecka jag hoppas blir full av äventyr!

Kramar till er alla!




6 kommentarer:

  1. Då får jag nog göra mitt första jag med då snart...

    kram

    SvaraRadera
  2. Kanske är 3 tsk salt? Det använder jag samt blandar i valnötter, jättegott men nu har jag satt en egen surdeg som blir klar lämpligt till nästa helg.
    Hösthälsningar från Piteå

    SvaraRadera
  3. Visst är den bra, den där färska surdegen! Jag har inte provat att ha i solrosfrö men som sagt så blev linfrö bra. Jag gör som du för övrigt. Vårt ena bröd är redan slut. Är sugen på att baka morotsbullar en kväll. Får se om det blir, om energin räcker. Är ju inte så kvällspigg.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag blir så glad av att läsa om ditt bakande Lena. Din entusiasm och glädje smittar av sig och får mig till att vilja ställa mig att baka bums. Dessutom minns jag den där Lena som hävdade att hon inte kunde baka, att det inte var hennes grej. Haha, så fel du hade vännen. Du är en fena på att baka och dessutom verkar du verkligen njuta utav det så bara baka på. Du inspirerar oss alla.

    Vill också tacka dig så oerhört mycket för dina fina kommentarer hos mig denna helg. Din oro, omtanke och generositet har värmt mer än du anar och även fått en och annan tår att falla. För det känns stort att människor jag aldrig har träffat tidigare kan omfamna en med så otroligt mycket bloggkärlek och vänskap. Tack fina, fina du för att du finns där.♥

    Jag hoppas att du och familjen har en härlig vecka framför er och att det blir mer gott bak som doftar i ert kök denna vecka.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...