2 september 2012

Bladmögel eller mjöldagg?

 Ser inte särskilt trevligt ut

 Inte är de finare utan bladen

Men tomaterna mår bra

I ytterst långsamt tempo har jag bladat av mina tomatplantor. Främst kanske för att bladen var så fula, men också för att all energi i plantorna ska gå till tomaterna. Vi har redan skördat en hel del, och har fortfarande mycket kvar.

Igår besökte jag än en gång läkare. Diagnosen är lungsäcksinflammation och jag ska ta det lugnt och vila! Jag har ju inte gjort annat i en vecka nu och börjar känna mej rätt less, men smärtan när jag hostar är helt fruktansvärd, det känns som om någon stoppar en kniv i lungorna och vrider runt så jag inser ju att jag måste göra som hon säger. Och jag orkar inte så mycket annat heller.
Vid förra besöket fick jag Mollipect mot hostan, men av den blev jag yrslig, darrig och förvirrad så efter fyra doser ställde jag den åt sidan. Nu fick jag rådet att halvera doseringen, alternativ börja ta astmamedicinen jag fick och eftersom även den kan ge otrevliga biverkningar kämpar jag på med hostmedicinen. Klarar den lite bättre nu, men det känns tryggt med familjen hemma eftersom jag ändå känner av biverkningarna. Ser inte fram emot morgondagen då de försvinner till skola och jobb!

Ja, hjälp, detta inlägg har jag skrivit om några gånger nu...känner inte riktigt igen mej, men nu postar jag detta och ska hälsa på hos er sedan!



5 kommentarer:

  1. Det här problemet hade min granne men jag minns inte vilket mögel det var.
    Muta på du, Kph är allt toppen!

    kramkram

    SvaraRadera
  2. Fy då, hoppas du piggar på dig snart!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Det är en pärs att vara så dålig. Lyssna på läkaren och ta det lugnt. Tomater har jag inte hunnit skörda innan de drabbades av potatisbladmögel. En tomat ligger i fönstret och mognar så sakteliga så jag hoppas vi får smaka på en i alla fall. Nej, jag har inte gett upp men jag måste läsa på om möglet så jag kan förhindra att det finns kvar till nästa år.
    Krya på dig!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Men usch då! Lungsäcksinflammation är inte att leka med. Maken har haft det två gånger men nu är det peppar peppar något år sedan. Ta det nu lugnt och var rädd om dig.

    Kramar (smittar ju inte genom datorn, så bra)

    SvaraRadera
  5. Trist att inte vara i toppform och nu gäller det vl att du tar det lugnt så att du blir frisk igen, det är ju så lätt att få tillbaka det när man börjar känna sig lite piggare och så går man igång i 190 igen fast man inte läkt klart. Krya på dig nu och massor med fina friska tomater har du ju. Jag har också en hel del i den där kulören men har tyvärr inte fått skörda en enda än, kanske dags att ta in de och ge de lite värme och sol så de får lite färg.

    Kram Ullis

    SvaraRadera

Tack, fina du, för att du tänker om mitt inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...